مدیران خودروهای غیرمجاز را گران کردند/ قیمت محصولات ام وی ام ۸۵ درصد افزایش یافت!
به گزارش بازتاب امروز، روز گذشته اعلام شد که قیمت محصولات ایرانی خودرو افزایش می یابد. اگرچه لیست قیمت جدیدی که اعلام شده هنوز رسمی نیست اما به نظر می رسد این شرکت مونتاژکننده چینی به دنبال تثبیت این قیمت ها است.
افزایش غیرقانونی قیمت محصولات مدیران خودرو
حسین زاده قشمی، مدیر روابط عمومی سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولیدکنندگان در این خصوص به خبرنگار رکن گفت: شرکت مدیران خودرو هیچ مجوزی از سازمان حمایت برای افزایش قیمت نگرفته و افزایش قیمت اعلام شده غیرقانونی است.
وی افزود: اگرچه این شرکت مراحل قانونی را برای اعلام قیمت جدید طی می کند اما هنوز مجوزی برای آن صادر نشده است.
افزایش 85 درصدی محصولات مدیران خودرو
افزایش متوسط 85 درصدی قیمت محصولات مدیران خودرو می تواند معادلات بازار خودرو ایران را به کلی تغییر دهد. این افزایش قیمت در زمانی اتفاق افتاد که بسیاری از محصولات این شرکت از دسترس قشر بزرگی از طبقه متوسط جامعه خارج شد. همان گروهی که سال ها مشتری اصلی خودروهای کلکسیونر بودند.
برند MVM سالهاست که به عنوان خط تولید اقتصادی چری در ایران شناخته می شود. خودروهایی مانند X22 و X33 به عنوان گزینه های ارزان تری نسبت به خودروهای وارداتی و حتی برخی از محصولات داخلی در بازار بودند. اما هم اکنون ارزان ترین محصول این برند یعنی ام وی ام X33 کراس با قیمت تقریبی 2 میلیارد و 900 میلیون تومان موجود است. این عددی است که در سال های اخیر با خودروهای لوکس موجود در بازار همراه بوده است.
محصولات اقتصادی را از مجموعه MVM حذف کنید
در عین حال دو محصول مقرون به صرفه این شرکت MVM X22 Pro و Arizo 5 نیز به طور کامل از مجموعه محصولات مدیران خودرو حذف شده است. اتفاقی که عملا آخرین نمرات برند اقتصادی را از ام وی ام گرفت.
و این فقط خودروهای ارزان قیمت را حذف نمی کند. بسیاری از محصولات امروزی مدیران خودرو در حال حاضر با قیمت رقابتی و در برخی موارد گرانتر از خودروهای وارداتی هستند. به عنوان مثال، آریزو 6 GT اکنون قیمتی بالاتر از مزدا 3 جدید دارد و تیگو 7 پرومکس در محدوده قیمتی برخی وارداتی سانگ یانگ و حتی برخی از مدل های BYD قیمت گذاری شده است.
چرا جمع می شویم؟
در عین حال، فلسفه اصلی مونتاژ خودرو در ایران کاهش هزینه تولید و ارائه محصول ارزانتر از نمونه وارداتی بود. اگر خودرویی که در سطح کیفی پایینتر از اصل مونتاژ میشود، قیمتی معادل یا حتی بالاتر از نمونه وارداتی داشته باشد، سوال مهم این است که اساساً ادامه سیاست مونتاژ چه توجیهی دارد؟
از سوی دیگر، در شرایطی که قیمت خودروهای مونتاژی از بسیاری از خودروهای وارداتی پیشی گرفته است، مشخص نیست چرا سیاستگذار همچنان از توسعه مونتاژ حمایت می کند اما با محدودیت ها و اظهارنظرهای زیادی برای واردات خودرو مواجه است. اگر هدف تنظیم بازار و افزایش رقابت باشد، محدودیت واردات و ایجاد فضا برای افزایش قیمت مونتاژ تنها توانایی مصرف کننده را برای انتخاب محدود می کند.
نگرانی دیگر این است که تجربه سال های گذشته دوباره تکرار شود. یعنی مدیران خودرو ابتدا – قاعدتاً – قبل از دیگران افزایش قیمت را اعمال می کنند و پس از آن سایر مونتاژکنندگان نیز نسبت به اخذ مجوزهای مشابه اقدام می کنند. روندی که می تواند موج جدیدی از افزایش قیمت ها را در بازار مونتاژ خودرو ایجاد کند.
در چنین شرایطی اکثر دهک های متوسط جامعه متضرر می شوند. همان گروهی که قرار بود مشتری اصلی خودروهای کلکسیونی باشند اما حالا رفته رفته از این بازار کنار گذاشته می شوند. اگر این روند ادامه پیدا کند، خودروهای کلکسیونی نیز به سرنوشت بسیاری از خودروهای وارداتی دچار خواهند شد. محصولات وجود دارند، اما دیگر برای بخش بزرگی از جامعه قابل دسترسی نیستند.
