» اجتماعی » معاون مخابرات: اینتر‌نت بین‌المللی حتماً برمی‌گردد [+فیلم] | بازتاب امروز
معاون مخابرات: اینتر‌نت بین‌المللی حتماً برمی‌گردد [+فیلم] | بازتاب امروز
اجتماعی

معاون مخابرات: اینتر‌نت بین‌المللی حتماً برمی‌گردد [+فیلم] | بازتاب امروز

۱۴۰۵-۰۲-۲۳ 6063

معاون ارتباطات مخابرات، با دفاع از ایده‌ی تفکیک اینترنت داخلی و خارجی می‌گوید اینترنت بین‌الملل نباید با همان قیمت اینترنت ملی عرضه شود. او همچنین از افت ۵۰ درصدی درآمد اپراتورها در دوران قطع اینترنت خبر داده است. او احتمال قوی می‌داد که پس از این بحران اینترنت بین‌المللی برگردد.

داوود زارعیان، معاون ارتباطات شرکت مخابرات ایران در گفت‌وگویی با بازتاب امروز در پاسخ به این سوال که قطع اینترنت بین‌الملل عادی چطور می‌تواند باعث حفظ امنیت شود گفت که شواهد بسیاری در دنیا هست که استفاده از اینترنت بین‌الملل به شکل کنونی و امروزی می‌تواند خطرناک باشد.

فیلم کامل این گفت‌وگو را در کانال بازتاب امروز در آپارات [لینک] و یوتیوب [لینک] ببینید. برش‌هایی از این مصاحبه نیز در تلگرام [لینک]، اینستاگرام [لینک] و پیامرسان بله [لینک] منتشر شده است.

او در خلال پاسخ‌هایش نقدی هم به تصمیم‌گیران کشور و دولت‌های مختلف داشت. به باور او دولت‌های مختلف توسعه و تقویت شبکه ملی اطلاعات داخلی را جدی نگرفته‌اند و همین امر سبب شده که امروز و در این شرایط مردم در استفاده از شبکه‌ی اینترنت ملی با مشکل مواجه شوند.

زارعیان در پاسخ به این سوال که چطور اینترنت پرو تهدید امنیتی نیست نیز گفت که تعداد مشترکین اینترنت کم‌اند و افراد برای گرفتن این نوع از اینترنت احراز هویت می‌شوند.

از معاون ارتباطات شرکت مخابرات پرسیدیم که آیا ممکن است شرایط به همین منوال بماند و هرکسی هم که اینترنت بین‌الملل خواست مجبور به خرید اینترنت پرو شود؟! زارعیان احتمال بسیار قوی می‌داد که پس از این جنگ اینترنت بین‌الملل بازمی‌گردد اما این توضیح را هم اضافه کرد که اینترنت بین‌الملل باید با اینترنت داخلی تفاوت قیمت داشته باشد.

او استفاده مردم از اینترنت بین‌المللی در مواردی که اینترنت داخلی نیازها را بر طرف می‌کند را غیرمنطقی می‌دانست چرا که هزینه‌ی بی‌دلیل برای کشور ایجاد می‌کند. زارعیان البته تایید می‌کرد که مردم باید حق انتخاب داشته باشند.

زارعیان درباره‌ی زیانی که اپراتورهای ثابت و همراه در مدت قطع اینترنت دیده‌اند نیز گفت. انتظار می‌رفت که بالا رفتن مصرف اینترنت داخلی موجب درآمد بیشتر اپراتورها شوند اما اینطور نیست.

این کارشناس شرایط را اینطور توضیح داد که بعد از قطع اینترنت بین‌الملل میزان مصرف اینترنت ملی قدری افزایش پیدا کرده و استفاده از اینترنت بین‌الملل نزدیک به صفر شده اما در نهایت مجموع مصرف اینترنت به مجموع مصرف قبلی نرسیده است.

زارعیان می‌گفت اپراتورها در اثر قطعی اینترنت حداقل ۵۰ درصد از درآمد خود را از دست داده‌اند. او این نکته را نیز یادآوری کرد که تعرفه اینترنت داخلی نیم بهاست.

این روزها گروهی از شهروندان در شبکه‌های اجتماعی علیه رئیس همراه اول یعنی مهدی اخوان نوشته‌اند و طرح اینترنت پرو همراه اول را به نوعی فیلترشکن فروشی دانسته‌اند. آن هم درحالیکه اخوان خود یکی از اعضای شورای عالی فضای مجازی‌ست و احتمالا در قطع یا وصل کردن اینترنت یا فیلترینگ می‌تواند موثر باشد یعنی به نوعی تعارض منافع به وجود آمده.

زارعیان در مورد آنچه در شبکه‌های اجتماعی بازنشر می‌شود گفت که اولا همراه اول تنها مجموعه‌ی ارائه‌دهنده‌ی اینترنت پرو نیست و ثانیا شورای عالی فضای مجازی یک جمع ۳۰ نفره هستند و تصمیمات را یک عضو نمی‌گیرد.

در مورد تمثیل اینترنت پرو به ویترین بدون مشتری و کارساز نبودن آن وقتی مشتری‌ها به اینترنت دسترسی ندارند نیز گفت با گروهی از افراد صنف و کسب و کارها صحبت کرده و آن‌ها به او گفته‌اند که این اینترنت بخشی از نیازها را برطرف کرده است هر چند مردم ناراضی‌اند.

این کارشناس در پایان حرف‌هایش باز هم به این نکته که چند ماه پیش در یک مصاحبه گفته بود و البته مورد هجمه قرار گرفته بود اشاره کرد که مردم ممکن است بی‌آبی و بی‌برقی را برای چند ساعت تحمل کنند اما قطعی اینترنت را خیر!

انتهای پیام

به این نوشته امتیاز بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×